Tattoo Stories

Pippi Kragtwijk

Tattoo Stories: Robbin

1 Comment

Robbin Wisman is 21 jaar en tatoeëert bij Ace of Spades in Oss. Maar vandaag gaan we het hebben over zijn eigen tatoeages. Een belangrijke tattoo uit zijn collectie van maar liefst 40 stuks is de tattoo ‘Knowledge’ op zijn kaak. ”Kennis is het enige wat je écht bezit, je kunt het doorgeven, je kunt het verkopen maar het is en blijft altijd van jou”, aldus Robbin. Zijn grote droom is om ooit zelf te kunnen tatoeëren in Hollywood.

Robbin Wisman. Foto: Pippi Kragtwijk

Robbin Wisman. Foto: Pippi Kragtwijk

Waarom is de tattoo ‘Knowledge’ zo belangrijk voor je?
”Ik heb deze tattoo ongeveer een jaar geleden laten zetten op mijn kaak bij Moose Tattoo in Rotterdam. Mij werd altijd verteld dat je rijk kunt zijn, alles kunt hebben wat je wilt hebben maar dat dat niet zo belangrijk is als je kennis. Dat is het enige wat van jou is, je kunt het doorgeven en doorverkopen aan mensen maar het is en blijft altijd van jou. Dat vind ik er heel mooi aan.”
Is jou vroeger ook vaak verteld dat je dingen niet kon?
”Ja, zeker. Het is voor mij een reminder dat ik erbij moet blijven. Dat ik dingen slim moet spelen. Ik heb zoveel mensen zien komen en gaan. Vrienden van mij worden opgepakt omdat ze stomme dingen doen, die denken gewoon niet na. Door deze tattoo word ik er aan herinnerd dat ik er met m’n hoofd bij moet blijven.”

Tatoeage Robbin Wisman. Foto: Pippi Kragtwijk

Tatoeage Robbin Wisman. Foto: Pippi Kragtwijk

Wat heb jij met tattoos?
”Het heeft me altijd aangesproken. Vroeger vond ik mensen met tatoeages heel vet, ik keek er altijd naar. Op een bepaalde manier keek ik tegen die mensen op en dacht ik: dit wil ik ook. Dat is al sinds ik 8 of 9 jaar ben.”
Je vond het dus echt indrukwekkend?
”Ja, heel erg. Ik ging altijd met m’n pa mee naar tattooshops. Hij liet zich tatoeëren. Aan mijn pa’s kant zat het ook een beetje in de familie. Vanuit mijn moeders kant helemaal niet. Mijn moeder was niet echt te spreken over mijn eerste tatoeage. Ze vond het gewoon echt niet mooi maar nu is ze er wel oké mee. Soms als ik thuis kom en ik heb iets nieuws zegt ze ‘ah god, wat lelijk’, maar goed dat vind ik niet zo erg. Ik weet wat ik kan verwachten.”
Maar ze had een man die tatoeages had…
”Nee, mijn ouders zijn gescheiden. Maar mijn vader vind dat ik soms ook stomme dingen doe hoor. Hij staat zelf vol in het zakenleven maar hij loopt altijd in pak en hij heeft geen tatoeages die je dan ziet. Ik ben nog jong en heb nu al tatoeages in mijn gezicht. Hij maakt zich zorgen om wat mensen van mij vinden en daar ben ik eigenlijk niet zo mee bezig.”

”Mijn moeder was niet echt te spreken over mijn eerste tatoeage”

Hoe oud was je toen je je eerste tatoeage liet zetten?
”Ik was toen 16 jaar. Ik kon dat toen laten doen met de toestemming van mijn pa. Dat was een tekst op mijn borst: veni, vidi, vici. Dat is Latijns voor ik kwam, ik zag, ik overwon. Vanaf toen is het tatoeëren een beetje begonnen. Ik moest toen nog wel naar school maar ben er niet meer naar toe gegaan. Ik heb in totaal zeven scholen gehad en ben zelfs begonnen op VWO, dus dat werkte gewoon niet voor mij. Vanaf dat moment ben ik in tattooshops geweest om te kijken en te leren en nu ben ik zelf tatoeëerder.”

Zie jij tatoeages als kunst op het lichaam?
”Ik laat tatoeages zetten die bij mij passen, het is mijn levensverhaal. Mijn tatoeages zijn echt wat ik ben. Dit is wat ik leef, ik zie het bijvoorbeeld niet als mode accessoires.”
Hoe was het om tatoeages in je gezicht te nemen?
”Dat was wel echt een grote stap, bij mijn eerste tatoeage in mijn gezegd dacht ik: shit, wat heb ik gedaan. Maar de volgende dag was dat gevoel, die twijfel, wel gelijk weg. Daarna heb ik ook lekker door gepakt ja, haha. Misschien moet ik daar wat rustiger aan mee doen.”

”Het is mijn lichaam, mijn weg naar succes”

Wat zou je zelf nooit laten tatoeëren?
”Een tribal… Een naam zou ik opzich best kunnen tatoeëren maar dan bijvoorbeeld als ik ga trouwen. Dan zou ik er vol voor gaan en haar naam zelfs op mijn hoofd laten tatoeëren.”
Wat zijn de pijnlijkste plekken om getatoeëerd op te worden?
”Ik vond m’n strot pijnlijk. Maar ook mijn borst, ribben en buik waren niet echt prettig. Op dat soort plekken zit veel los vel.”
Ben je denk je nog steeds zo blij met je tattoos als je wat ouder bent?
”Er zijn wel wat dingen die moeten worden opgeknapt natuurlijk maar ik denk dat ik er dan nog steeds blij mee ben. Het is voor mij een hele ontwikkeling naar het tatoeëren zelf geweest. Het is mijn lichaam, mijn weg naar succes.”

Wil je meer lezen over Robbin en zijn beroep? Hou de blog dan deze week extra goed in de gaten!

Tatoeage Robbin Wisman. Foto: Pippi Kragtwijk

Tatoeage Robbin Wisman. Foto: Pippi Kragtwijk

One thought on “Tattoo Stories: Robbin

  1. Pingback: Tattoo Story: Professional | Tattoo Stories

Leave a Reply

