Tattoo Stories

Pippi Kragtwijk

Tattoo Stories: Rowan

Leave a comment

Rowan is 21 jaar en woont in Hoogerheide, maar gaat binnenkort emigreren naar Hongarije om haar droom na te leven. ”Ik studeer niet, maar leer elke dag”, aldus Rowan. Ze zet zich in voor de samenleving, haar grote droom is dan ook vrede op aarde. Ze houdt van filosoferen, schrijven en fotograferen. Rowan heeft twee tatoeages, een veer en een flower of life. Deze hebben een aparte betekenis maar staan beide symbool voor haar innerlijke kracht. 

Tatoeages Rowan. Bron: Rowan Vossepoel

Tatoeages Rowan. Foto: Rowan

Rowan, wat is het ontwerp van de veer op je linker pols precies?
”Het is een duivenveer op de onderkant van mijn linker pols. Deze heb ik sinds februari 2012. Ik heb hem voor 120 euro bij Amsterdam Tattooing laten zetten. Op mijn rechter pols heb ik nog een flower of life, deze is verwerkt in een bloemenontwerp. Ik heb de veer laten zetten nadat ik een moeilijke tijd achter de rug had. De veer tattoo staat voor mij voor twee ‘tegenstrijdigheden’: kracht en zachtheid. Daarom vind ik een veer zo prachtig, het is zacht en elegant. Het helpt een hele vogel de lucht in, heeft een ruggengraat en perfect in elkaar aansluitende veertjes. Het staat dus ook voor vrouwelijkheid en schoonheid. Ik heb altijd een fascinatie gehad voor vogels en veren, geen idee waarom; stervende vogels kwamen vaak op mijn pad en ik ving ze op en bewaarde alle veren die ik vond.”

”Ik voelde veel eenzaamheid en verdriet vanbinnen en wist niet wat ik hiermee moest”

Je liet de tatoeage zetten nadat je een moeilijke tijd achter de rug had, hoe was deze periode voor jou?
”Jaren heb ik mij niet fijn gevoeld, op de plek waar ik woonde, bij de dingen die ik deed. Ik werd depressief en heb mijzelf hier veel pijn mee gedaan, letterlijk en figuurlijk. Toen het weer wat beter met mij ging, heb ik besloten een tatoeage te laten zetten waarmee ik mijzelf kon herinneren aan de dingen die mij er doorheen hebben geslagen.”
Wat bedoel je precies met jezelf pijn hebben gedaan, zowel letterlijk als figuurlijk?
”Ik voelde veel eenzaamheid en verdriet vanbinnen, in mijn hart, en wist niet wat ik hiermee moest. Het was een pijn die ik niet kon verwoorden en waar ik geen uiting aan kon geven. Ik raakte gefrustreerd omdat ik het niet kon bevatten, het was niet tastbaar. Ik ontdekte dat wanneer ik mezelf een ander soort pijn liet voelen, de emotionele pijn op de achtergrond raakte. Daarnaast was ik vaak boos op mezelf en dit was mijn manier om mezelf te ‘straffen’. Niet dat dat echt iets oploste; daarna voelde ik me schuldig en nog veel slechter, omdat ik iets had gedaan wat nog veel dommer was, zo vond ik zelf. Ook liep ik nu het risico dat andere mensen konden zien hoe ‘zwak’ ik was.”

Wat dacht je op het moment dat je de tattoo nam?
”Auw. Haha, nee hoor. Het viel eigenlijk best mee. Ik was niet bang voor de pijn, ik vond het belangrijker dat de artiest begreep wat ik er mee wilde zeggen en hoe ze mijn idee moest verwerken. Gelukkig had ze meteen door wat voor soort veer ik wilde en waarom, dus ze heeft precies neergezet waar ik op hoopte. Na anderhalf uur stond hij er: mijn veer, en ik was ontzettend blij dat hij precies naar mijn verwachting en wens was. Ik heb op dat moment ook met mijzelf afgesproken wanneer ik zo’n krachtig en mooi symbool op mijn arm liet zetten, ik mijn armen ook altijd mooi en krachtig wilde houden en mezelf dus geen pijn meer wilde doen.”
En hoe gaat het, wat dat betreft, nu met je?
”Het gaat nu ontzettend goed met me. Ik ben weer blij en zelfs gelukkig. Ik ben gestopt met leven zoals anderen dat van mij verwachtten. Ik heb mijn studie afgebroken na een halfjaar, ik ben sinds drie jaar uit huis en ik heb een jongen leren kennen waar ik mijn toekomst mee wil delen. Ik doe alleen nog maar dingen die me blij maken. Voor veel mensen klinkt dat als flierefluiten; voor mij betekent dit dat ik doe wat mijn hart en intuïtie mij ingeven. Ik heb veel meer tijd om mijzelf en anderen te helpen, iets wat ik het liefst doe. Ik ga wekelijks langs onze ‘knuffelzwerver’, zoals we hem noemen: we brengen hem eten en spulletjes waar hij om vraagt. We zijn veel in de natuur te vinden en reizen wat af.”

”Waar mensen mij zeiden dat dingen ‘nu eenmaal zo waren’, heb ik mijzelf bewezen dat het allemaal wél kan”

En je gaat zelfs emigreren naar Hongarije, wat ga je daar doen?
”Ja, over een week gaan we emigreren en ik doe de dingen waar ik van gedroomd heb. Er staan daar veel boerderijen leeg die wij willen verbouwen en omzetten tot een zelfvoorzienende woning en land. We willen er Roemeense zwerfkinderen gaan helpen, want die zijn er heel erg veel. Waar mensen (familie, vrienden, leraren) mij zeiden dat dingen ‘niet konden’ of ‘nu eenmaal zo zijn’, heb ik mijzelf bewezen dat het allemaal wél kan. Ik heb de demotiverende woorden genegeerd en ben mijn hart achterna gegaan. Ik had niets beters kunnen doen dan dat, want sinds een paar maanden ben ik van mijn lichamelijke klachten af (ik had vaak hoofd- en rugpijn) en lach ik weer de tranen uit mijn ogen. Het is lang geleden dat ik me zo goed en vrij heb gevoeld en ik heb mezelf gezworen dat ik nooit meer anders wil leven dan zo.”
Ook woon je veel protesten bij en demonstreer je, waar tegen precies?
”Protesten woon ik bij omdat ik het absoluut niet eens ben met de manier waarop dit land wordt bestuurd en geregeerd. Maar daarnaast hou ik ook heel vrolijke en leuke acties, zoals bijvoorbeeld het stoepkrijten van mooie tekeningen en bewustmakende teksten. De reacties zijn geweldig en eigenlijk vindt iedereen het alleen maar interessant en goed!”
Waarom ben je het niet eens met de manier waarop Nederland bestuurt wordt?
”Nou, om een voorbeeld te noemen, elk jaar zijn er meer bezuinigingen die onze koning komt vertellen. Hij wordt naar zijn troon gebracht in een gouden koets. In mijn ogen het toppunt van corruptie. Al twee jaar lees ik dagelijks ‘alternatief nieuws‘, in mijn ogen echt nieuws. Hierin lees je de meest verschrikkelijke en beangstigende dingen terug, niet altijd leuk dus. In mijn ogen is het mijn plicht om ook een andere kant te onderzoeken, in plaats van maar aan te nemen wat mij wordt voorgeschoteld wordt de televisie.” 

Flower of Life tatoeage. Foto: Rowan Vossepoel

Flower of Life tatoeage. Foto: Rowan

Als ik het goed heb begrepen sluit jouw tweede tattoo dus ook min of meer aan op je eerste tatoeage? Beide symbolen voor innerlijke kracht…
”Ja, dat klopt. Mijn tweede tatoeage staat symbool voor alles en niets, yin en yang, oneindigheid. Het is een bloemenontwerp, met in het centrum de flower of life.”
Wat is de flower of life precies?
”De flower of life is een symbool, bestaande uit perfect in elkaar vallende cirkels. Het symbool is een figuur wat overal ter wereld en daarbuiten terug te vinden is. Je vindt het in ijskristallen, in bloemen en in DNA. Maar bijvoorbeeld ook in religies en tekeningen gemaakt door (natuur)volkeren. Het symbool is zowel spiritueel als wetenschappelijk te vertalen. Een lange tijd ben ik ‘verslaafd’ geweest aan het tekenen van het symbool en ik vond het overal terug. Er is een mooi boek, genaamd ‘De geometrie van de schepping‘ van Drunvalo waar het heel duidelijk en leuk in wordt uitgelegd. Het is een beetje mijn persoonlijke bijbel geworden. De tattoo helpt mij herinneren aan de perfectie van de natuur en het leven. Wat ik ook doe, wat er ook gebeurt; alles heeft een reden en komt weer op zijn pootjes terecht. Ik heb vertrouwen in de kosmos. Het klinkt allemaal heel zweverig, maar in mijn ogen is dit de waarheid. Een wijze man zei eens tegen mij: ”Hou je vast aan je eigen waarheid, want je zult nooit een andere waarheid hebben dan die.”

Wil je meer weten over de protesten waar Rowan zich voor in zet? Kijk dan even op: https://www.facebook.com/SidewalkChalkArt

Leave a Reply

