Tattoo Stories

Pippi Kragtwijk

Tattoo Stories: Robin

1 Comment

Robin Veira is 24 jaar oud en woont in Den Haag. Hij houdt zich in het dagelijkse leven bezig met tekenen en skateboarden. Muziek maken kan hij ook, hij speelt namelijk in het bandje GAS. Zijn grote droom is om zelf te tatoeëren en daar zijn beroep van te maken.
Na het overlijden van zijn opa heeft hij als herinnering aan hem een gele roos op zijn onderarm laten tatoeëren bij Stay Classy Tattoos in Schiedam. Maar hier bleef het niet bij, Robin heeft maar liefst 27 tattoos.

IMG_5483-001

Robin Veria. Foto: Pippi Kragtwijk

Robin, wat heb jij met tattoos?
”Over het algemeen vind ik het puur esthetisch mooi. Ik hou van kunst, ik hou van creativiteit en ik hou van tekenen. Ik vind het dus ook leuk om mooie kunst op mijn lichaam te hebben.”
Wanneer heb je je eerste tattoo laten zetten?
”Toen ik mijn eerste echte tattoo heb laten zetten was ik 18. Ik heb daarvoor wel een beetje zitten aanklooien met vrienden met naalden en inkt, maar dat sloeg eigenlijk nergens op. Mijn eerste echte tattoo was de gitaar op mijn rug.”

”Ik had, en heb nog steeds, moeite met het overlijden van mijn opa. Ik was erg close met hem”

Eerste tatoo Robin. Foto: Pippi Kragtwijk

Eerste tatoo Robin. Foto: Pippi Kragtwijk

Die is ook wel in een ander stijl getatoeëerd dan dat je nu op je armen hebt.
”Ja, ik denk dat als je je eerste tatoeage laat zetten je altijd een beetje terughoudend bent in wat je wilt. Ik hou van die oldskool Amerikaanse stijl en ik hoop ook dat ik daar later zelf in mag tatoeëren. Maar omdat ik bij mijn eerste tattoo het niet te wild wilde maken koos ik voor een zwart-wit ontwerp. Maar daarna dacht ik…”
Nu gaan we los ook!
”Ach ja, ik dacht het hek is nu toch al van de dam.”

Ruim twee jaar geleden overleed je opa en heb je een tatoeage voor hem gezet. Hoe is dat gegaan?
”Ik had, en heb nog steeds, moeite met het overlijden van mijn opa. Hij is heel plotseling overleden en ik heb geen afscheid kunnen nemen. Ik was erg close met hem. Tijdens de crematie viel het me op dat er alleen maar gele rozen waren. Dus een tijdje later had ik besloten dat ik een gele roos voor mijn opa wilde zetten.”
Wist je opa dat je ooit een tatoeage voor hem wilde laten zetten?
”Hij wist wel dat ik tatoeages had maar hij wist niet dat ik er eentje voor hem wilde laten zetten.”
Hoe had hij dat denk je gevonden?
”Hij had de gedachte er achter heel lief gevonden maar in de praktijk… Nee, dat had hij waarschijnlijk niks gevonden. Wat dat betreft hield hij niet van piercings of tatoeages.”
Hoe was jullie band?
”Ik had een hele goede band met mijn opa. Mijn opa en oma waren een soort tweede ouders voor mij. Ik kwam daar sowieso wekelijks over de vloer, we hebben daar zelfs een tijdje gewoond toen we tussen twee huizen in zaten.”

Tattoo van Robin voor zijn opa. Foto: Pippi Kragtwijk

Tattoo van Robin voor zijn opa. Foto: Pippi Kragtwijk

Je hebt behoorlijk wat plaatjes op je lichaam. Wat vind je familie van al je tattoos?
”Ach ja, daar leren ze wel mee leven. Natuurlijk hecht ik altijd waarde aan de mening van mijn familie. Alleen dit is iets wat ik zelf heel mooi vind en dat mijn ouders het misschien iets minder mooi vinden ja, ach.”
So be it…
”Ja, precies. Ik ben nog steeds dezelfde Robin. De eerste tattoo is nog in overleg gegaan want ik was 18 jaar en daar had ik mijn ouders wel bij betrokken. Daarna heb ik er meer laten zetten en daar kwamen ze dan op een gegeven moment achter. Dat stelde ze niet echt op prijs maar volgens mij hebben ze het wel gewoon geaccepteerd dat ik dit leuk vind.”
En weet je ook waarom zij dat dan helemaal niks vinden?
”Nee, ik heb eigenlijk geen flauw idee. Mijn vader wilt dat ik mezelf niet in de vingers snij met eventuele toekomstige carrières of iets dergelijks. Ik denk ook dat hij door het lint zou gaan als ik thuis kom met tattoos op mijn vingers of in mijn nek. Daar wacht ik nog wel even mee voorlopig.”
Ach ja, smaken verschillen toch.
”Ja, ik denk ook dat het een kwestie is van een oudere generatie. De vorige generaties met tattoos werden veelal geassocieerd met aso’s, criminelen en zeemannen. Terwijl dat vandaag de dag, helemaal niet meer zo is.”

”Mijn tatoeages zet ik voor mezelf en niet voor een ander”

Nu is het zelfs een beetje in de mode.
”Dat ook ja. Ik weet niet in hoeverre ik dat leuk vind maar goed, wat dat betreft ben ik nog steeds wel een recalcitrante puber. Als iets in de mode raakt vind ik het meteen niet meer leuk.”
Ja, en nu zit je met al die tattoos!
”Nee, dat is iets wat ik voor mezelf heb gedaan. Die tatoeages zet ik voor mezelf en niet voor een ander. Ik kan wel mijn vraagtekens zetten bij de reden van andere om een tattoo te zetten maar goed, dat is aan hun. Wie ben ik om daar over te oordelen. Iedereen moet het voor zichzelf bepalen.”
Voor welke tattoo heb je, qua ontwerp, zelf het meeste bewondering?
”Er zijn wel een aantal tatoeages die ik misschien iets minder mooi vind dan de ander maar bijvoorbeeld de vrouw met de baard vind ik nog steeds heel vet. Maar als ik later oud ben, weet ik zeker dat ik nog steeds blij ben met elke tattoo die ik heb. Elke tatoeage is namelijk een momentopname van hoe ik op dat moment in het leven stond.”

Tatoeage Robin Veira. Foto: Pippi Kragtwijk

Tatoeage Robin Veira. Foto: Pippi Kragtwijk

One thought on “Tattoo Stories: Robin

  1. great post!!

    i also recently got another tattoo. see it, as well as my day off story here: http://helloscarlettblog.com/2013/10/18/hello-day-off/.

    see you around.🙂

    ~e~

Leave a Reply

