Tattoo Stories

Pippi Kragtwijk

Street Talk: Vrouwen & Tattoos

Leave a comment

Vrouwen met tattoos, kan dat? Daarover verschillen de meningen nogal heb ik gemerkt. Maar tegenwoordig dragen ook vrouwen duidelijk een steentje bij in de tattoowereld. Als je kijkt naar de geschiedenis van de tattoo blijkt het dat vrouwen eigenlijk altijd al zijn getatoeëerd. Maar voor meer informatie daarover verwijs ik je naar mijn post ‘Tattoos en hun geschiedenis’. Ik was benieuwd naar hoe er tegenwoordig wordt gedacht over vrouwen met tattoos. Vinden mensen dit charmant of gewoonweg ordinair? Ik ging de straat op in Utrecht met drie foto’s…

Foto 1. Bron: Crazy Body Tattoos

Foto 1. Bron: Tattoo Pins

Foto 2. Bron: Crazy Body Tattoos

Foto 2. Bron: Crazy Body Tattoo

Schermafbeelding 2013-10-15 om 21.59.52

Foto 3. Bron: Tattoos of Instagram

Kim (29):  ”Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze tattoo”

Kim. Foto: Pippi Kragtwijk

Kim. Foto: Pippi Kragtwijk

”Ik vind tattoos bij vrouwen mooi zolang ze iets betekenen. Als het deel uitmaakt van een persoonlijk verhaal. Al denk ik wel dat je bijvoorbeeld met solliciteren problemen kan tegen komen, dat zou wel een reden voor mij zijn om een tattoo niet te laten zetten.”
Foto 1: ”Ik denk dat er achter deze tattoo wel een verhaal zit en dat ze een goede reden heeft gehad om hem te laten zetten. Ik vind de vorm en de tekst mooi en subtiel.”
Foto 2: ”Ik vind de tattoo stoer, maar persoonlijk te schreeuwerig.”
Foto 3: ”Ik vind deze tatoeage afstotend. Hij is te donker en te duister. Wel vind ik hem intrigerend want ik ben benieuwd naar het verhaal erachter.”

Mohammed (18): ”Ik vind vrouwen met tattoos eigenlijk helemaal niks”

IMG_5519

Mohammed. Foto: Pippi Kragtwijk

”Ik vind het gewoon niet vrouwelijk als vrouwen tattoos hebben. Maar ik moet zeggen: het ligt ook wel aan de persoonlijkheid van die persoon.”
Foto 1: ”Ik vind deze niet heel erg mooi maar ook niet lelijk. Ik vind het ook lastig om er een mening over te geven omdat het vaak iets heel persoonlijks is. Maar opzich vind ik deze nog wel chique.”
Foto 2: ”Dit vind ik echt niet mooi. Het voegt niks toe en ‘verpest’ voor mij meer de huid. Ik kan moeilijk bedenken wat voor verhaal achter deze tattoo zit. Maar het ligt ook wel echt aan het ontwerp dat ik ‘m niet mooi vind want bij mannen zou ik dit ook niet mooi vinden.”
Foto 3: ”Deze is al beter dan nummer twee maar ik vind dit nog steeds niet aantrekkelijk en meer een afknapper.”

 Jolijn (25): ”Ik denk dat zij van fruit houdt!”

IMG_5517

Jolijn. Foto: Pippi Kragtwijk

”Ik vind vrouwen met tattoos over het algemeen wel mooi zolang de tattoo ook ergens  voor staat. Een soort persoonlijk symbool. Dat vind ik wel stoer. Wel vind ik het zonde als vrouwen zich helemaal onder tatoeëeren, een sleeve bijvoorbeeld.”
Foto 1: ”Ik vind de vorm van de tekst niet mooi, dat ronde. Maar over het algemeen vind ik dit best een mooie tattoo omdat hij ook op een plek zit waar je hem goed kan bedekken. De tattoo is best subtiel.”
Foto 2: ”Ze houdt vast van fruit! Ik vind dit een heel gedurfde tattoo, cool dat ze het heeft gedaan. Je kan ook zien dat ze er wel trots op is. Persoonlijk zou ik zoiets nooit doen, omdat ik bang zou zijn dat je het op een gegeven moment heel zat wordt.”
Foto 3: ”Ik vind deze foto en de tattoos wel heel stoer maar ook dit zou ik zelf nooit doen. Ik denk dat ze bij haar persoonlijkheid en uiterlijk passen.”

Julian (54): ”Wat ik van een tattoo vind ligt ook heel erg aan de persoonlijkheid”

IMG_5525

Julian. Foto: Pippi Kragtwijk

”Ik heb geen problemen met vrouwen die tattoos hebben, ze moeten het zelf weten. Al denk ik wel dat ze goed aan hun toekomst moeten denken in verband met bijvoorbeeld een baan krijgen. Wel vind ik dat tattoos bij jonge meiden nog leuk en charmant kunnen zijn maar zodra ze ouder worden…”
Foto 1: ”Ja dit vind ik nog wel kunnen, zeker niet lelijk. Nog best subtiel en charmant.”
Foto 2: ”Dit vind ik to much. Al moet ik zeggen, bij Anouk vind ik het wel prima kunnen maar dit vind ik niet mooi.”
Foto 3: ”Het feit dat ze ook tattoos heeft op haar hand vind ik niet mooi, maar zoals ik al zei het ligt ook aan de persoon. Hoe diegene is.”

Dorkas (25): ”Een tattoo op een plek waar deze heel erg opvalt vind ik niet mooi”

IMG_5521

Dorkas. Foto: Pippi Kragtwijk

”Ik heb opzich geen hele uitgesproken mening over tatoeages. Zolang ze het zelf mooi vinden. Maar ik vind een tattoo al redelijk snel overdreven groot. Sowieso tattoos in het gezicht of een plek waar het heel erg opvalt vind ik niet mooi.”
Foto 1: ”Ik vind deze wel charmant, al zou ik zelf niet snel een tekst laten tatoeëeren maar dit past bij haar. Ik vind het ook een charmant lettertype.”
Foto 2: ”Niet mijn smaak maar ik vind het wel bij haar passen. De kleur past ook mooi bij haar lippenstift. Ik vind het een kleurig en vrolijk ontwerp maar wel een beetje kinderlijk.”
Foto 3: ”Een tattoo op je hand vind ik sowieso niet mooi. Dit geheel vind ik qua ontwerp en kleur al wel iets rustiger dan bij foto twee maar verder spreekt het me niet heel erg aan.”

Hessel (21): ”Deze tattoo heeft iets weg van een print op een douchegordijn…”

IMG_5529

Hessel. Foto: Pippi Kragtwijk

”Bij sommige vrouwen kunnen tattoos sexy of juist heel stoer zijn maar het kan ook je lichaam er minder mooi op maken vind ik. Een tattoo moet ook bij de persoon passen.”
Foto 1: ”Ik hoop voor haar dat het een wijze en veelzeggende spreuk is. Een spreuk kan wel, maar het moet wel echt op jou leven slaan vind ik. Verder vind ik niet echt dat de tattoo een toegevoegde waarde heeft.”
Foto 2: ”Dit vind ik echt niet mooi. Ik vraag me af waarom ze haar hele arm vol met fruit wil hebben! Het lijkt een beetje op de print van een douchegordijn.”
Foto 3: ”Ik vind het gewoon niet heel erg mooi als geheel maar er zitten opzich wel mooie stukken tussen. De tattoo op haar hand vind ik sowieso te ver gaan. Dat kan je namelijk gewoon niet meer verbergen. Wel een mooie meid verder!”

Ik heb mij verbaasd over het feit dat tijdens mijn onderzoek merendeel van de ondervraagden tattoos bij vrouwen niet mooi vonden. Er wordt over het algemeen positiever gedacht over tattoos bij mannen dan bij vrouwen. Tattoos bij vrouwen worden tegenwoordig zeker geaccepteerd maar gewaardeerd… Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Naar mijn mening zijn er onwijs mooie getatoeëerde vrouwen, waarbij de tattoo een toegevoegde waarde heeft.

(Bronnen: http://crazybodytattoos.twomini.com/2013/02/sleeve-tattoos-women/, http://instagram.com/tattoos_of_instagram, http://www.tattoopins.com/284/-department-rachel-smiths-numerous-tattoos-may-be-key-to-finding-her/ORd3d3LnRhdHRvb3N0b3NlZS5jb20vd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzL3N1bi10/)

Leave a Reply

