Tattoo Stories

Pippi Kragtwijk

Tattoo Stories: Lotte

2 Comments

Lotte Proce is 21 jaar en studeert Journalistiek in Utrecht. Tijdens haar betekenisvolle reis door India en Thailand heeft ze een tattoo laten zetten. Haar grote droom is om nog meer van de wereld te zien. Tijdens haar tussenjaar, 2 jaar geleden, liet ze in Bangkok een mantra tussen haar schouderbladen tatoeëren. Deze mantra, ook wel de Yant Ha Taew genoemd, is een krachtige en goede spreuk: een brenger van geluk, voorspoed en bescherming. De tattoo is in het traditionele oude schrift gezet wat tegenwoordig niet meer bestaat. Ook het zetten ging op de traditionele manier en dit was niet geheel pijnloos…

IMG_5478

Lotte Proce. Foto: Pippi Kragtwijk

Wat is het verhaal achter deze tattoo? Zo simpel is het namelijk nog niet!
”Nee, het is inderdaad een behoorlijk verhaal. Het is een boeddhistische mantra, wat ze ook wel een Yant noemen.”
Is het een soort gedichtje?
”Ja, het is een soort spreuk. Het gaat heel ver terug in de tijd, mensen die toentertijd veel betekende voor het boeddhisme hebben deze mantra ontworpen. Er zijn veel verschillende versies van maar het staat allemaal voor positieve energie. Hier staat op een rijtje wat het precies inhoud, dat verduidelijkt denk ik wel het één en ander.”

De Ha Taew is een krachtige en goede Yant voor bescherming en als brenger van geluk en voorspoed.

Rij 1: Deze mantra beschermt je tegen rechtszaken, beschermt en reinigt je leefomgeving en gaat slechte invloeden tegen.
Rij 2: Deze mantra zorgt voor een goede horoscoop, positieve constellatie en geeft bescherming tegen een slecht karma.
Rij 3: Deze mantra geeft bescherming tegen zwarte magie en vervloekingen in vele vormen.
Rij 4: Deze mantra brengt je geluk, succes en voorspoed in je maatschappelijk leven.
Rij 5: Deze mantra maakt je aantrekkelijk voor derden en versterkt je geluk en voorspoed zoals omschreven in de 4e rij en geeft extra kracht aan de 3e rij.

”Mijn wereldbeeld is veranderd. Ik hecht nu veel minder waarde aan mooie dingen, geld of mijn image”

Heb jij ook iets met het boeddhisme dan?
”Ik ben zelf niet boeddhistisch maar vind het van alle geloof- en levensovertuigingen wel het mooist. Het staat heel dicht bij de natuur. Het is heel puur en gaat uit van het goede in de mens.”
En deze mantra beschermt je dus. Heb je het gevoel dat je deze ‘bescherming’ ook echt nodig hebt?
”Hmm, nou ik ben af en toe wel een beetje bijgelovig maar niemand heeft ooit bewezen dat het ook echt werkt. Maar ik vind het wel een mooi idee.”
Stel dat het werkt: dan heb jij die tattoo wel mooi! En wat betekent deze tattoo écht voor je?
”Na mijn middelbare school ging ik vier maanden reizen en vrijwilligers werk doen door India en Thailand. Ik vond het best eng, dit was het moment dat ik echt op eigen benen ging staan. Ik heb onwijs veel geleerd van deze reis en ben een stuk volwassener geworden. Ik ben toch anders naar dingen gaan kijken.”
Zoals wat?
”Mijn wereldbeeld is gewoon veranderd. Ik hecht nu veel minder waarde aan mooie dingen of sowieso aan geld of je image: hoe je er uit ziet. Dit is denk ik het meest waardevolle wat ik van mijn reis geleerd heb.”

”Toen de tattoo werd gezet, heb ik huilend en jammerend in de stoel gelegen”

Wat heb je precies gedaan in India en Thailand?
”In India heb ik vrijwilligerswerk gedaan met kinderen. Ik heb lesgegeven maar ook bijvoorbeeld gehandicapte kinderen verzorgt. Dit was heel mooi maar ook heel erg heftig. Ik kwam er achter dat ik eigenlijk best onvoorbereid op reis was gegaan. Ik zat nog een beetje op een roze wolk toen de cultuurshock keihard binnen kwam. Het is één van de armste landen en er gebeurt allerlei ellende. Over het algemeen heb ik echt een geweldige tijd gehad maar die ene keer dat ik beroofd ben was wel behoorlijk beangstigend. Maar voor de rest is alles goed gegaan.”
Wat is je het meest bijgebleven van je reis? Wat was hét hoogtepunt?
”Dat is lastig, want het was allemaal heel gaaf. We hebben een hiking gedaan, echt door de Himalaya want we zaten helemaal in het Noorden. Die hiking was echt heel vet, op een gegeven moment ben je zo hoog dat er geen bomen meer groeien en dat er alleen nog maar sneeuw is. Geen elektriciteit, water, niks. ‘s Nachts buiten naar de wc moeten terwijl er net was verteld dat er tijgers en beren leefde!”
Terug naar je tattoo. Hoe ging dat proces? Je was daar op reis, je was toen in Bangkok en toen dacht je ‘dit is het moment!’?
”Ik had de tattoo al wel eens eerder gezien op plaatjes en vond hem toen al heel erg mooi. Ik vond de betekenis heel mooi. Vanaf dat moment stond ik op eigen benen en deze tattoo zou mij bescherming zou geven. Maar ik moest van mezelf er nog een maand over na denken voordat ik hem echt ging laten tatoeëren want ik had nog een maand in Thailand. Toen een maand later kwam ik terug in Bangkok en toen heb ik het gedaan.”
Heb je op dat moment ook goed gelet op veiligheid?
”Ja ik heb hem laten zetten op de Khao San Road, de backpackersstraat van Bangkok. Ik had al een beetje rond gevraagd en deze shop zag er ook heel clean en professioneel uit. Ik moest er uiteindelijk ook een vrij normale prijs voor betalen, omgerekend 100 euro.”

IMG_5475

Tatoeage van Lotte Proce. Foto: Pippi Kragtwijk

En hij werd op de traditionele manier gezet, wat houd dit precies in?
”Ja, voor een aantal dagen kwam er dus een kunstenaar die deze techniek beheerste naar Bangkok. Daar kwamen ook echt mensen op af, het was een gerespecteerde tattoo artist. Hij gebruikte een bamboestok met onderaan een steriele naald. Ze houden de bamboestok dan bovenaan vast en vanaf daar tikken ze de naald in je huid. Ik heb sowieso al een lage pijngrens maar ik heb daar echt huilend en jammerend in de stoel gelegen. Omdat het ook op zo’n bijzondere manier is gezet is hij niet 100% perfect. Er zitten wel wat kleine schoonheidsfoutjes in maar het is echt een klein kunstwerkje. Het hoort erbij.”
En wat vond je familie ervan?
”Mijn moeder was er niet heel blij mee. Mijn zus heeft al een aantal tatoeages en daar is mijn moeder ook nooit heel blij mee geweest. Ze vind ‘m mooi en zegt ook dat het mijn eigen beslissing is maar ze is gewoon meer bezorgd. Ze vind het een eng idee dat het zo definitief is en ze is bang dat ik er spijt van krijg.”
Eigenlijk zoals moeders een beetje zijn…
”Precies, het hoort eigenlijk ook zo!”
En heb je nog voorbeelden van tatoeages die je heel erg mooi vind?
”Ik vind tatoeages sowieso leuk en mooi. Ik kan me ook voorstellen dat ik een tatoeage zou nemen zonder betekenis maar gewoon omdat ik het mooi vind. Na deze tattoo is het wel gaan kriebelen. In Nederland zit ook een Thaise tattoo studio en die kunnen ook hele gave dingen maken. Misschien zou ik daar nog wel wat van willen zetten. Wat ik nooit zou doen is een reetgewei laten zetten.”
Een wat!?
”Ja zo’n grote tribal boven je billen, nee dat is niet echt mijn ding.”
Ben je denk je later nog even blij met je tattoo als dat je nu bent?
”Ja dat denk ik wel. Het is een tijdloos ontwerp en het belangrijkste: het doet me herinneren aan de bijzondere reis die ik heb gemaakt.”

Benieuwd hoe deze traditionele manier van zetten er aan toe gaat? Check dan dit filmpje

Tattoo Lotte Proce

Lotte Proce. Foto: Pippi Kragtwijk

2 thoughts on “Tattoo Stories: Lotte

  1. Geweldig hoeveel dit lijkt op mijn verhaal.
    Vind ik heel leuk! Ik moet nog maar een keer het adres van die Thaise tattoo parlor van je krijgen!

  2. Geweldig hoeveel dit lijkt op mijn verhaal. Vind het heel leuk om te lezen. Het adres van die Thaise studio hier moet ik nog maar een keer zien te bemachtigen!

Leave a Reply

