Tattoo Stories

Pippi Kragtwijk

Tattoo Stories: Nicolai

Leave a comment

Nicolai Brannan is 21 jaar en woont in Maarssen. Hij studeert Journalistiek in Utrecht en heeft een relatie zoals hij zegt ‘met zichzelf’. Gezond blijven, dat is zijn grootste droom.
Eind mei dit jaar heeft hij voor een actie voor Syrië een tattoo laten zetten door de enige echte Henk Schiffmacher. Dit gebeurde allemaal in een speciale aflevering van Langs de Leeuw voor Syrië. Nicolai legde 555 euro neer voor deze tattoo, dit geld ging naar giro 555.

Afbeelding

Tattoo Nicolai Brannan. Foto: Pippi Kragtwijk

Nicolai, wat is je tattoo precies?
”Mijn tattoo is een roos met daarin een kader met de woorden ‘Love, Lust, Faith en Dreams’. Hij zit op mijn rechter schouderblad. Toen ik werd gebeld door de redactie van de show van Paul de Leeuw werd mij verteld dat ik waarschijnlijk het hoogste bod had gedaan en dat ik binnen twee weken moest verzinnen wat ik eigenlijk voor tattoo wilde laten zetten, en dat was best kort. Ik had onwijs veel ideeën, daar zullen een hoop mensen zich denk ik wel in herkennen. Maar uiteindelijk werden het de vier woorden: ‘Love, Lust, Faith and Dreams’.”

”Love, lust, faith en dreams. Dat is eigenlijk hoe ik in het leven sta”

”De vier woorden zijn eigenlijk twee dingen. 30 seconds to mars, één van mijn favoriete bands, kwam rond die tijd uit met een nieuw album die ‘Love, Lust, Faith and Dreams’ heette. En ja, ik kon me heel erg in die woorden vinden terwijl ik het album nog niet eens beluisterd had. Later had ik de roos bij de woorden bedacht, de vier woorden zijn eigenlijk een roos voor mij. Love, lust, faith en dreams, dat is eigenlijk hoe ik in het leven sta. Liefde is belangrijk voor me en ja lust, dat klinkt misschien een beetje seksistisch maar zo bedoel ik dat niet. Geloof omdat ik in mijzelf geloof, dat ik dingen kan. Het heeft in principe niks met godsdienst te maken. En dromen, ja dat spreekt voor zich, iedereen droomt toch…”

We gaan even terug naar het begin, waarom heb je zo onwijs veel geld neer gelegd voor een tattoo voor een actie voor Syrië?
”Ja, het verhaal achter de tattoo. Ik wilde al een tijd een tattoo en zei ook dat ik hem door Henk Schiffmacher wilde laten zetten. Dat ging me sowieso al een rib uit m’n lijf kosten maar ik ben ook erg begaan met Syrië. Dus zo heb ik uiteindelijk geboden, 555 euro voor giro 555. Toen dit als hoogste bod bleef staan moest ik wel even slikken want toen werd het opeens wel heel serieus.
Ik heb niet echt een persoonlijke band met Syrië, ik heb daar geen familie of zo. Maar de situatie daar raakt mij heel erg. Het lijkt me zo raar als je eigen regering jou aanvalt. Ik moet er niet aan denken dat Rutte z’n legertje op roept en zegt ‘maak ze maar af!’”
Maar dit gebeurt in meerdere landen…
”Ja, maar Syrië is best dichtbij hè. Het ligt tegen Turkije aan, mensen liggen gewoon lekker op het strand 500 meter van de grens. Ik vind het heel onrealistisch dat zoiets zo dichtbij gebeurt. De beelden raken me, ik zou er journalistiek gezien ook wel wat mee willen doen.”
Vind je dat de VN actie moet ondernemen?
”Ja ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat nou een juiste oplossing zou zijn. Het is zo’n tweestrijd in dat land. Maar ik weet niet of aanvallen nou wel echt zin heeft…”

Tatoeage Nicolai Brannan. Foto: Pippi Kragtwijk

Nicolai Brannan. Foto: Pippi Kragtwijk

Je hebt ‘m dus laten zetten in een speciale aflevering van Paul de Leeuw voor Syrië: hoe was dat?
”Door alle omstandigheden was ik natuurlijk wel een beetje zenuwachtig. Ik ging én m’n eerste tattoo laten zetten én dat ook nog door Henk Schiffmacher én bij Paul de Leeuw in de uitzending dus ja, je kan begrijpen dat het best spannend was maar wel heel gaaf.”
Schiffmacher kan soms ook bijna een beetje beangstigend overkomen vind ik!
”Haha, nee ik voelde me gelijk op mijn gemak bij hem. Hij is ook gewoon een echt goeie tattoo artiest. Als persoon is hij echt super tof, helemaal niet beangstigend!”

En wat vond je familie eigenlijk van je actie?
”Nou mijn moeder vond het eerst niet zo heel chill dat ik een tattoo wilde laten, het is toch iets voor altijd. Maar toen ik vertelde dat ik een bod had gedaan en dat het voor een actie voor Syrië was vond ze het helemaal fantastisch. De manier hoe ik het deed kon ze heel erg waarderen. Maar ik denk niet dat ik snel met een tweede moet aankomen…”

”Ach ja, je bent ook oud om lelijk te zijn toch!?”

Je bent dus al aan het nadenken over een tweede?
”Ja, de bassist van een bandje waar ik veel naar luister heeft een songtekst op de zijkant van zijn ribben staan. Ik zou geen tattoo op mijn ribben laten zetten maar een songtekst vind ik toch wel erg mooi, misschien wel op de zijkant van m’n onderbeen… Wat ik nooit zou laten tatoeëren zijn namen.”
Wat vind je denk je zelf van je tattoo als je een jaartje of 70 bent?
”Ach ja, je bent ook oud om lelijk te zijn toch!? Haha, nee ik denk daar niet echt over na. Wat tegenwoordig ook zo is: het weghalen kost je een fortuin maar het gebeurt wel heel goed. Maar van deze tattoo ga ik geen spijt krijgen, het is gewoon hoe ik in het leven sta. Het is Nicolai wat er op mijn rug staat. En ik vind het ook mooi dat het toch een beetje naar mijn favoriete band linkt, maar daar hoef ik niet aan vast te houden want als ik ze over 10 jaar helemaal niks vind zeg ik gewoon dat dat puur toeval was!”

Afbeelding

Nicolai Brannan. Foto: Pippi Kragtwijk

Wat vind jullie van Nicolai’s tattoo? En zijn jullie benieuwd naar hoe de tattoo werd gezet, kijk dan naar de aflevering van Langs de Leeuw:

Langs de Leeuw met Nicolai Brannan

Schermafbeelding 2013-10-26 om 17.39.41

Leave a Reply

