Tattoo Stories

Pippi Kragtwijk

Tattoo Stories: Isabella

Leave a comment

Vandaag het verhaal van Isabella Meijer uit Eindhoven. Ze is 25 jaar en moeder van twee kindjes. Nadat haar zusje Sophie met de ziekte MS werd geconstateerd besloot ze een tatoeage voor haar te laten zetten. Dit om te laten zien dat ze er altijd voor haar zusje zou zijn. Dat getuigt nog eens van zusterliefde! Maar Isabella heeft meerdere tatoeages. “Mijn lichaam is een schilderij van tatoeages, het is mijn levensverhaal.”

Isabella, hoe ziet de tattoo die je voor je zusje hebt laten zetten er precies uit?
”Het is geen simpel ontwerp. Het is een duif met een kroontje op. Het heeft het lichaam van een zeepaardje en engelenvleugels. Daaronder staat de naam van mijn zusje. Ik heb hem in 2011 voor 120 euro op mijn onderarm laten tatoeëeren bij Tattooshop West in Rotterdam. De duif staat voor reinheid, de vleugels voor vrijheid en het lichaam van het zeepaardje voor schoonheid.”

”Sophie accepteerde de ziekte, leerde er mee omgaan en maakte er het allerbeste van”

Deze tattoo heb je laten zetten vlak nadat bij jouw zusje de ziekte MS werd geconstateerd. Hoe was dat moment, dat jullie te horen kregen dat Sophie MS had?
”Sophie was natuurlijk heel erg verdrietig. Maar de familie en ikzelf ook, de wereld stond gewoon even op zijn kop. Ik vond het vooral moeilijk omdat ze in mijn ogen altijd mijn kleine zusje was en je wilt haar beschermen voor al het kwade. Maar tegen een ziekte gaat dat helaas niet… Die strijd heeft zij zelf moeten aangaan en daar heb ik haar zoveel mogelijk in gesteund. Ik kan nu wel zeggen dat ze echt is gegroeid tot een sterke en zelfstandige vrouw. Ze gaat erg goed om met de ziekte en praat er ook heel open over.”

Tatoeage Isabella Meijer. Foto: Sophie Meijer.

Tatoeage Isabella Meijer. Foto: Sophie Meijer.

Waarom heb je eigenlijk voor dit ontwerp gekozen met als kernwoorden reinheid, vrijheid en schoonheid?
”Ik heb gekozen voor dit ontwerp omdat het precies omschrijft hoe ik mijn zusje daadwerkelijk zie. Reinheid, de duif, omdat ik mijn zusje anders vind dan andere meiden van haar leeftijd. Zij heeft voor een heel ander pad gekozen dan ik. Alles wat ik min of meer heb fout gedaan in mijn verleden heeft zij goed gedaan. De vleugels, die voor vrijheid staan, zijn voor haar kracht en voor de manier hoe ze met de ziekte MS omgaat. Ze liet zich niet tegenhouden door deze ziekte. Ze accepteerde het, leerde er mee omgaan en maakte er het allerbeste van. Het lichaam van het zeepaardje staat voor schoonheid, dit zit bij haar aan de binnen- en buitenkant. En het kroontje, dat staat voor de prinses die ze is in mijn leven.”

Dat je een tattoo hebt laten zetten voor je zusje getuigt wel van een hele sterke band…
”Nou, vroeger deden we zelden iets samen en hadden we vaak ruzie. Maar toen ik zwanger raakte van mijn eerste kind zijn we meer naar elkaar toegegroeid. Veel mensen hadden commentaar op mijn zwangerschap maar Sophie steunde mij door dik en dun. We zien elkaar nu niet zo vaak omdat ik in Eindhoven woon maar we hebben dagelijks contact.”
Wist je zusje eigenlijk dat je deze tattoo voor haar ging laten zetten?
”Nee ze wist het niet. Ze huilde van blijdschap en wist even niet wat ze moest zeggen. Dat was een mooi moment.”
Wat voor invloed heeft de ziekte van je zusje op jullie band en gezin gehad?
”In het begin was het best heftig. Onze ouders zijn uit elkaar gegaan in 2008. Dat was nog steeds een gevoelige situatie en toen kreeg mijn zusje dit er ook nog eens bij. Dus dat was best een zware en emotionele periode. Wat in het begin van de ziekte ook moeilijk was, waren de aanvallen die ze kreeg. We wisten dan niet wat we moesten doen omdat in het begin de diagnose nog erg vaag was. Nadat bleek dat het MS was, leerde ze hoe ze daar mee om moest gaan. Ze klaagt nooit en pakt bij elke tegenslag de draad gewoon weer op. Dat vind ik mooi om te zien, dat ze zo’n strijder is.”

”Deze woorden laten mij eraan herinneren dat hoeveel dalen je ook meemaakt, je er altijd wel uit kunt komen”

Maar de tattoo voor je zusje is niet de enige tattoo die je hebt. Wat maakt jou zo’n fan van tatoeages?
”Ja, ik heb maar liefst 24 tatoeages. Ik heb tattoos altijd al leuk en stoer gevonden. Mijn eerste tattoo was een behoorlijk impulsief besluit maar daarna ben ik me er meer in gaan verdiepen. Vanaf dat moment heb ik bij de belangrijkste momenten in mijn leven een tatoeage laten zetten. Het is mijn levensverhaal. Ik vind het ook mooi om tatoeages bij andere mensen te zien en ben dan ook altijd benieuwd naar het verhaal er achter.”

Tatoeage Isabella Meijer. Foto: Isabella Meijer.

Tatoeage Isabella Meijer. Foto: Isabella Meijer.

Je hebt ook een tatoeage met de tekst ‘Never Lose Hope’ op je borstkas, waar staat deze tatoeage voor?
”Nadat ik in 2010 beviel van mijn dochter werd ik postnataal depressief. Mijn dochtertje bleek blind te zijn aan één oog en het andere oog was licht aangetast. Door de depressiviteit had ik moeite om met mijn kinderen om te gaan. Daarnaast heb ik vier jaar in een gewelddadige relatie gezeten met de vader van mijn kinderen, zowel mentaal als lichamelijk. Dit was een hele zware periode en na een tijd bij mijn moeder te hebben gewoond had ik op een dag besloten dat het zo niet verder kon gaan. Ik begon weer met een fulltime moeder te zijn voor mijn kinderen en ging heel Nederland af om de beste zorg voor mijn dochter te krijgen. Vlak hierna besloot ik de woorden ‘Never Lose Hope’ te laten tatoeëren. Dit zodat ik elke ochtend als ik opsta in de spiegel kijk en de woorden zie staan die me eraan herinneren dat hoeveel dalen je ook meemaakt, je er altijd wel uit kunt komen. Ik haal er kracht en positiviteit uit.”
Wat vind je er van als je kinderen later ook tatoeages nemen?
”Daar zou ik geen problemen mee hebben. Ik hou van ze zoals ze zijn en ik laat ze vrij in de manier hoe zij zich willen kleden. Dus ook qua piercings en tatoeages. Wel zal ik ze het advies geven er goed over na te denken: waarom ze die tattoo willen laten zetten en wat voor betekenis het voor hun heeft. Dit zodat ze later niet terug kijken en spijt hebben van hun actie.”
Kan je je voorstellen dat jij ooit spijt krijgt van je tatoeages?
”Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Mijn tatoeages herinneren me aan wat ik heb meegemaakt, wat ik heb overwonnen. Mijn lichaam is een schilderij van tatoeages en ik ben er heel gelukkig mee.”

Wat is MS?
MS staat voor Multiple Sclerose. Zo’n 16.000 mensen in Nederland hebben MS. Het is een aandoening van het centrale zenuwstelsel, dat zijn de hersenen en het ruggenmerg en er is geen medicijn dat MS kan genezen. MS-patiënten hebben allerlei uiteenlopende klachten. Maar ze hebben bijvoorbeeld erg stijve of zwakke spieren en maken soms bewegingen die als het ware ‘stuurloos’ zijn. Ook hebben ze vermoeidheidsklachten en problemen met spraak en ogen. Meer weten? Kijk dan op www.msweb.nl

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.